Friday 30 January 2015

Global self-confident

1.   Adakah keyakinan diri situasi spesifik sukan yang dibentuk dalam situasi sukan tertentu boleh dipindahkan kepada situasi lain kepada keyakinan diri umum? (global self-confident). Jelaskan dan pertahankan respon anda.

Adalah sangat sedikit yang mengetahui tentang penentu keyakinan diri global (umum), terutamanya kerana ia berkaitan dengan alam sukan. Oleh itu, mengalami tahap motivasi intrinsik di peringkat kontekstual dalam sukan membawa kepada pembangunan keyakinan diri global. Sudah tentu, kesan ini berlaku di domain kehidupan penting bagi individu seperti atlit.
Sumber tambahan pengaruh yang datang adalah daripada kesan faktor-faktor global. Ini merujuk kepada faktor-faktor sosial yang terdapat di dalam kebanyakan konteks kehidupan seseorang secara tetap. Faktor-faktor global membantu untuk membentuk keyakinan diri global seseorang. Dalam hal ini, contoh kesan keyakinan diri global ialah mendaftarkan kanak-kanak pada usia muda di sekolah berasrama penuh bola sepak seperti yang didapati di beberapa negara di seluruh dunia, perlu diambil perhatian. Seperti sekolah berasrama penuh mewakili persekitaran yang global dalam atlit yang bukan sahaja belajar bagaimana untuk bermain bola sepak dan menjadi harapan untuk menjadi pemain bola sepak profesional pada masa akan datang, tetapi juga pergi ke sekolah dan merasai kehidupan di sekolah berasrama penuh, jauh dari keluarga mereka untuk jangka masa yang lama. Oleh itu, tidaklah mudah untuk mengelak daripada sebarang perkara negatif yang boleh menjejaskan perkembangan personaliti kanak-kanak ini termasuklah motivasi global mereka.
Bagaimanapun, perkembangan personaliti mungkin akan bergantung kepada keadaan kemuncak seperti sokongan autonomi dan penjagaan serta pemahaman , atlit mungkin akan membangunkan keyakinan diri global yang ditentukan. Walau bagaimanapun, sekolah berasrama penuh dengan pengawalan yang ketat mungkin akan membawa kepada pembangunan keyakinan diri global yang bukan ditetapkan sendiri. Oleh itu, faktor-faktor global adalah amat penting seperti bagi membentuk keyakinan diri global dan personaliti atlit. Keyakinan diri global pula mestilah memberi kesan motivasi atlit ke arah sukan secara kesuluruhan.
Pada pendapat saya, keyakinan diri situasi spesifik sukan yang dibentuk dalam situasi sukan tertentu boleh dipindahkan kepada situasi lain kepada keyakinan diri umum. Sebagai contoh, dapat dilihat bagaimana pemain bola sepak membentuk persepsi tentang kebolehan diri dalam menjaringkan gol. Kebolehan pemain bola sepak itu menjaringkan gol dengan tendangan yang kuat hari ini dianggap lebih baik jika berbanding dengan minggu lepas di mana pada waktu itu, dia nampak takut-takut untuk ketika menjaringkan gol. Apabila latihan yang banyak digunakan, persepsi keyakinan diri dalam sukan bola sepak boleh dilihat apabila pemain bola tersebut menjaringkan gol lebih baik dari rakannya kerana dia berjaya memasukkan gol 5 kali sedangkan rakannya dapat menjaringkan 3 kali dari 6 percubaan. Sekiranya pemain bola sepak itu dapat melihat peningkatan yang dilakukan, pemain tersebut akan membuat kesimpulan bahawa kebolehannya semakin meningkat dan mampu untuk melakukan tugasan tersebut. Kebolehan dalam konteks ini disamakan dengan usaha yang gigih dan bersungguh-sungguh. Jadi, ini dapat dipindahkan kepada keyakinan diri umum dengan berkebolehan dalam melakukan sesuatu tugasan dengan bersungguh-sungguh ataupun berusaha dengan gigih. Sekiranya berhadapan dengan kesukaran atau kegagalan, pemain tersebut berkemungkinan tidak akan berputus asa dalam menyelesaikan tugas tersebut.
Contoh lain ialah dalam sukan rugby. Melalui sukan ruby, pemain dapat memupuk keyakinan diri dengan mengendalikan stress semasa pertandingan, mengawal konsentrasi, meningkatkan kemahiran komunikasi, menghormati rakan sepasukan dan jurulatih serta membina keharmonian berpasukan. Keyakinan diri ini boleh diaplikasikan secara umum sekiranya pemain itu adalah seorang pelajar iaitu dengan mengendalikan stress semasa peperiksaan atau tugasan, sentiasa menumpukan perhatian semasa pembelajaran dalam kelas, meningkatkan komunikasi dengan rakan-rakan atau pensyarah dan menghormati orang lain.

Kesimpulannya, motivasi adalah proses kebangkitan seseorang individu yang membantu usaha mengarah serta mengekalkan perlakuan yang diingini. Ianya bersifat neutral iaitu mendekati atau mengelakkan diri dari situasi tertentu dan intensiti usaha individu untuk mendekati diri dari situasi tersebut. Oleh itu, keyakinan diri spesifik sukan dan umum adalah penilaian yang merupakan keyakinan subjektif individu mengenal kemampuan dirinya dalam melakukan tugas, mengatasi masalah dan melakukan tindakan yang diperlukan untuk mencapai tujuan hasil tertentu.

1 comment:

  1. Menangkan Jutaan Rupiah dan Dapatkan Jackpot Hingga Puluhan Juta Dengan Bermain di www(.)SmsQQ(.)com

    Kelebihan dari Agen Judi Online SmsQQ :
    -Situs Aman dan Terpercaya.
    - Minimal Deposit Hanya Rp.10.000
    - Proses Setor Dana & Tarik Dana Akan Diproses Dengan Cepat (Jika Tidak Ada Gangguan).
    - Bonus Turnover 0.3%-0.5% (Disetiap Harinya)
    - Bonus Refferal 20% (Seumur Hidup)
    -Pelayanan Ramah dan Sopan.Customer Service Online 24 Jam.
    - 4 Bank Lokal Tersedia : BCA-MANDIRI-BNI-BRI

    8 Permainan Dalam 1 ID :
    Poker - BandarQ - DominoQQ - Capsa Susun - AduQ - Sakong - Bandar Poker - Bandar66

    Info Lebih Lanjut Hubungi Kami di :
    BBM: 2AD05265
    WA: +855968010699
    Skype: smsqqcom@gmail.com

    ReplyDelete