Friday 30 January 2015

Cara terbaik keyakinan diri situasi spesifik sukan boleh dibentuk pada atlit

1.   Pada pendapat anda, bagaimana cara terbaik keyakinan diri situasi spesifik sukan boleh dibentuk pada atlit dan kemukakan model dan teori.
Keyakinan diri merupakan salah satu faktor pengaruh yang paling penting untuk meningkatkan persembahan para atlet. Keyakinan diri adalah kepercayaan seseorang individu mempersembahkan suatu perlakuan untuk mencapai matlamat tertentu dan dipercayai boleh mempengaruhi pemilihan, usaha corak pemikiran, reaksi emosi dan sikap persembahan individu. Dalam sukan, keyakinan diri merujuk kepada tahap  kepercayaan seseorang individu mengenai kebolehan mereka untuk mempersembahkan sesuatu persembahan spesifik berkaitan dengan sukan dan sikap senaman yang ingin mereka baiki. Pada pendapat saya, cara terbaik keyakinan diri situasi spesifik sukan boleh dibentuk pada atlit ialah dengan model “Keyakinan Sukan Spesifik Vealey”.

Vealey mentakrifkan keyakinan diri dalam sukan sebagai kepercayaan atau tahap individu memiliki keupayaan mereka untuk berjaya di dalam sukan. Untuk mencapai objektif situasi kompetitif atlit, mestilah ada trait personaliti keyakinan sukan (personality trait of sport confidence, SC-trait) dan orentasi kompetitif tertentu (particular competitive orientation). Kedua-dua faktor ini kemudiannya meramal tahap situasi trait personaliti keyakinan sukan atlet semasa pertandingan. situasi trait personaliti keyakinan sukan (SC-trait) meramalkan prestasi atau respon tingkah laku yang jelas. Tindak balas tingkah laku akan menimbulkan hasil persepsi subjektif. Contoh hasil subjektif ialah perkara-perkara seperti kepuasan dan persepsi kejayaan. Hasil subjektif dalam pengaruh seterusnya ialah dipengaruhi oleh sifat orientasi dan personaliti kompetitif atlet dalam keyakinan sukan. Vealey (1986) menguji prinsip asas model yang dicadangkan dan mendapati atlit kekal berdaya maju. Oleh itu, beliau telah membina instrumen untuk mengukur SC-trait (Trait Sport-Confidence Inventory), SC-state (State Sport-Confidence Inventory) dan Competitive Orientation (Competitive Orientation Inventory). Model keyakinan sukan Vealey adalah sangat berguna untuk menjelaskan hubungan antara keyakinan sukan umum dan keyakinan sukan dalam keadaan khusus. Seorang atlit yang sangat berjaya dalam satu pemindahan sukan akan lebih berkeyakinan jika berada dalam situasi sukan yang lain.

Membentuk Keyakinan Diri Melalui Percakapan Kendiri (self-talk)
Bercakap pada diri sendiri adalah satu teknik yang berkesan untuk mengawal pemikiran dan mempengaruhi perasaan. Fikiran dan perasaan boleh mempengaruhi keyakinan diri dan prestasi. Pemikiran yang datang ke dalam minda seseorang atlit semasa pertandingan boleh sama ada positif atau negatif. Atlit ini perlu belajar untuk mengawal pemikiran dan struktur dan ini akan berkesan dengan bercakap pada diri sendiri . Atlit perlu berhati-hati memilih ungkapan yang digunakan semasa bercakap sendiri dan menganggap ia akan memberi kesan yang maksimum. Zinsser, Bunker, dan Williams (2001) menjelaskan bahawa pemikiran mempengaruhi perasaan dan seterusnya mempengaruhi tingkah laku atau prestasi dalam sukan.

Pemikiran
Perasaan
Prestasi

Seseorang atlit mungkin tidak berasa yakin pada diri sendiri dalam keadaan yang sepatutnya dan kurang keyakinan diri akan memberi kesan negatif kepada atlit. Contohnya apabila atlit cuba untuk menjaringkan satu daripada dua jaringan percuma, ini akan timbul beberapa pemikiran sendiri di dalam diri atlit. Salah satu pemikiran dan perasaan yang timbul adalah ”jika saya itu telah membuat beratus-ratus jaringan, mengapa tidak untuk satu jaringan yang ini”. Malangnya, kebanyakan atlit fikiran yang timbl dalam minda atlit ialah "adakah saya dapat membuat jaringan ini? Bagaimana jika saya terlepas?" Kedua-dua atlit dalam contoh ini mungkin mempunyai kemahiran dan pengalaman yang sama tetapi tahap “state self-confidence” adalah sangat berbeza. Dalam kedua-dua situasi ini, bercakap pada diri sendiri adalah berkesan sama ada mengesahkan keberkesanan diri atau menangani fikiran negatif dengan fikiran yang positif.
Kategori Percakapan Kendiri
Ia boleh dibentuk dengan kata-kata yang sebenar seperti bercakap secara lisan atau di dalam minda sama ada positif atau negatif. Sebagai satu kaedah psikologi untuk meningkatkan keyakinan diri, atlit mestilah positif secara semula jadi kerana ini akan membawa kepada perasaan positif mengenai keupayaan seseorang atlit. Bercakap sendiri pada asasnya digunakan untuk meningkatkan keyakinan diri dalam atlit sama ada atlit muda atau profesional. Tiga kategori utama bercakap sendiri ialah :

i.             Kenyataan - tugas khusus yang berkaitan dengan teknik
Merujuk kepada kata-kata atau pernyataan yang mengukuhkan teknik. Sebagai contoh, dalam pukulan tenis. Perkataan "turn" mungkin digunakan semasa persediaan untuk membut langkah pukulan.

ii.           Galakan dan usaha
Merujuk kepada kata-kata atau pernyataan yang memberikan galakan pada diri untuk mengekalkan atau untuk mencuba lebih baik. Sebagai contoh dalam kriket, pemukul akan menggunakan ungkapan "saya boleh lakukannya " semasa membuat pukulan.

iii.          Perkataan Mood

Merujuk kepada kata-kata yang meningkatkan dalam perasaan atau rangsangan. Contoh: perkataan mood "hard" atau "blast" mungkin digunakan semasa bermain rugby atau bola sepak.

No comments:

Post a Comment